• Kiropraktor Are Hammern

Hælsmerter

Oppdatert: 23. aug. 2023

Rundt 5% har hælsmerter til ethvert tidspunkt. Mange av disse skyldes plantar fasciose (under foten) og/eller achillestendinopatier (bak hælen), og særlig løpere ser ut til være utsatt. I klinikken ser vi også at de som går mye, enten på jobb eller på fritiden, oppsøker oss med disse plagene. Plantar fasciose er også kjent som «jogger´s heel», og ca 1 av 10 løpere har en eller annen form for achillestendinopati. Plagene oppstår ofte hver for seg, men kan også oppstå samtidig.

Hva er plantar fasciose (også kaldt plantar fascitt)? Plantar fasciose er en overbelastningsskade på den store senen under foten. Tidligere trodde man dette var en betennelsestilstand, noe som nå er tilbakevist. Ved en plantar fasciose oppstår mikrorupturer (småskader) i den store senen under foten, og det er gjerne smerter der denne fester til hælen. Ved langvarig irritasjon av festet kan det i tillegg oppstå en hælspore. Dette er en kalkavleiring/forbening i senen, som kan bidra til å vedlikeholde irritasjon og smerte i området.

Hva er achillestendinopati? Achillestendinopati er en fellesbetegnelse på smerter i og ved achillessenen. Achillessenen er den senen som går fra leggmuskelen på baksiden av leggen og fester nede på hælen. Det kan være flere årsaker til smertene, inkludert, betennelse i slimposen under senen, og/eller mikrorupturer (småskader) i selve senen. Man kan i likhet med plantar fasciose få en kalkavleiring/forbening av festet til achilles-senen. Dette kaller man gjerne en Haglunds deformitet.

Undersøkelse og behandling

Ved Nova Helseklinikk har vi kompetanse på å undersøke og behandle både plantar fasciose og achillestendinopati. Behandling kan være tilrettelegging av aktivitetsnivå, spesifikke treningsøvelser, tilpasninger av skotøy, trykkbølgebehandling m.m. Av undersøkelser har ultralyd god verdi da man kan se eventuelle hevelser i senen.

Du kan lese mer om og/eller bestille time hos kiropraktor Are Hammern her.